;det pratas om analsex!



Nu ska jag ta upp ett ämne som kommer få många att öppna munnen av i förskräckelse, en del kommer förmodligen höja på ena ögonbrynet och andra kommer viska ”men det där är ju privat!?”
Vad är det jag pratar om? Analsex, såklart. Inget annat är så tabu i Sverige som analsex, eller kanske sex över huvud taget. På senare tid pratas det dock vitt och brett om det, människor knullar på varandra som djur i TV framför både kamera och tittare, men en del hyssjar fortfarande föraktfullt när det kommer på tal i offentliga sammanhang.

När jag häromdagen satt och klickade runt bland bloggar, så hittade jag ett inlägg som en ”Katrin Janouch”, författare och bloggare på Amelia.se, hade skrivit. Inlägget handlade om att man ska ”vägra analsex”, vilket gjorde mig lite fundersam. Hon skriver att man måste våga vägra analsex, att analsex absolut inte kan vara skönt för någon av det kvinnliga könet, att de analkrävande männen kan dra åt helvete och att det enbart leder till sjukdomar samt att man får en, jag citerar; ”blödande babianröv”.

Missförstå mig inte nu, jag håller med henne i många av hennes åsikter. Det är aldrig OK att tvingas till någonting, är det något man inte vill göra så bör man ALLTID säga nej, och stå på sig. Om man avskyr analsex så bör man absolut inte ha det, och jag tycker verkligen att det är fel att många unga tonårstjejer känner att dom ”måste ställa upp” när deras pojkvän tjatar.

MEN, vad Katrin Janouch missar, är att det faktiskt finns många kvinnor som njuter av analsex, lika mycket – om inte mer än vad män gör. Att alla män skulle bli mer upphetsade av analsex än av vanligt vaginalsex är en myt! Vissa gillar det, vissa gillar det inte – MEN det gäller BÅDA könen. Men denna sidan av analsex framhävs inte. Nej, ”analsex är fel, äckligt och bara någonting som män tycker om. ”

Mina åsikter kring detta grundas av att det var flera kvinnor som kommenterade inlägget och skrev att ”Nä, men jag tycker faktiskt att analsex är skönt och det ger mig underbara orgasmer”. Dessa kvinnor blev påhoppade av de andra med en mängd korkade argument, och blev kallade både det ena och det andra. ”Kvinnor kan omöjligt njuta av penetration i baken” menade man. Nähä? Och vem fan avgör det? Gör man inte det själv eller?

Kan vi inte bara ta bort alla märkliga stämplar, allt hyssjande, alla fördomar och all tabu kring ämnen som dessa? Det är så onödigt. Vad man gillar är upp till var och en, och det har ingen annan rätt att avgöra. Bara för att ”Katrin Janouch” inte tycker om att få en snopp i stjärten, så finns det ju uppenbarligen andra kvinnor som gör det, och det är väl för fan upp till dom att tycka? UTAN att någon annan har rätt att döma dom.

Många kvinnor kanske går minste om en otroligt njutning, tack vare all kritik och tabu kring hela den här ”analsex-grejen”. Man måste ju testa för att få reda på vad man tycker om och inte tycker om, det lär man sig inte genom att lyssna på vad andra säger.

Självklart ska det ske på rätt sätt, vara bådas beslut och på bådas villkor..
Men tabu är så förlegat, nu skrotar vi det!


- Vad säger ni läsare?


Kommentarer
Carro

Jag tycket att det är skönt, och det står jag för, faktiskt... Sen är det väl kanske inte så skönt om killen i fråga inte vet vad han håller på med och bara kör på redan från början men det är ju upp till tjejen och säga till om isf :P

2011-01-18 @ 16:40:10 | http://barrothebitch.blogg.se/
KatarinaStyf

As bra skrivet! :) Helt rätt de där, alla har juh sina egna åsikter och de finns juh inget rätt eller fel! :)

2011-01-18 @ 16:52:59 | http://katarinastyf.devote.se
Anonym

SÅ RÄTT! och så otroligt härligt skrivet av dej!

2011-01-18 @ 17:02:16 | http://minutes.devote.se
ida-mathilda

CARRO: Tycker det är grymt att du vågar stå för det! Fler tjejer som vågar stå för vad dom tycker, tänker och säger!!

Och jag håller med dig, vet killen inte vad han pysslar med så kan det ju gå hur som helst :P Men sådant där bör man träna upp tillsammans, testa sig fram och vara ärliga mot varandra. Klart det inte går bra om han drar fram ballen och trycker upp den i stjärten utan vidare liksom, hahah xD Det säger ju sig självt! :)



stor kram från ballongparaden!!

2011-01-18 @ 17:09:49 | http://ballongparaden.blogg.se/
ida-mathilda

KatarinaStyf: Tack så jätte mycket! Ja, men jag menar ju det. Någon annan kan ju omöjligt komma och säga att "NÄ, INGEN kvinna kan tycka om analsex" det vet man ju bara själv. Nä, den där stilen gillar jag inte. Det är bara en själv som vet vad man tycker, tänker och känner kring alla saker här i livet! Så är det bara :) Som du säger, det finns inga rätt och fel! :)



Stor kram till dig från ballongparaden

2011-01-18 @ 17:11:33 | http://ballongparaden.blogg.se/
ida-mathilda

Minutes: Tack så jätte mycket! Kul att höra att fler tjejer håller med mig :)



Stor kram till dig från ballongparaden!

2011-01-18 @ 17:14:20 | http://ballongparaden.blogg.se/
Frida

Det verkar väldigt konstigt att Katrin Janouch skulle säga sig så emot det tycker jag eftersom att hon är ansedd expert inom sex och kärleksområdet. Hon har till exempel skrivit erotiska noveller (kanske inte uttalade erotiska noveller men det är helt klart en massa bonka bonka i dom) och då kan det kännas extra konstigt att hon säger att men får en "blödande babianröv" utav det! Intressant! Jag har testat, det tilltalade inte mig men jag är öppen att försöka igen!



Härligt med åsikter!

2011-01-18 @ 17:18:26 | http://soulmeetsbody.devote.se
ida-mathilda

Frida: Jag var ungefär lika förvånad som du! Det var ett.. hm.. märkligt sätt att uttrycka sina åsikter om analsex. Hon skrev i inlägget att hon var förbannad, och ja, jag förstår henne. Jag förstår att hon vill att tjejer inte ska känna sig tvingade till det, och absolut inte unga tonårstjejer och sådär. Så jag håller helt med henne. Men att säga att "ingen tycker om det" och allt det där som hon skrev, det gjorde mig faktiskt upprörd. Alla tycker om olika, så är det bara. Sedan tvivlar jag STARKT på att ALLA kvinnor skulle tycka om det, eller alla män för den delen också.. Men det är upp till var och en, och man bör inte döma =)



Tack för din kommentar, kul att du delar med dig! =)



kramar från ballongparaden!

2011-01-18 @ 17:23:31 | http://ballongparaden.blogg.se/
Jasmine Cookie Brown

Håller med dig totalt! Haha ett skämt ju att det inte finns en enda som inte gillar det. Herregud..

Kommer ihåg när jag gick i 4an tror jag och jag gärna pratade öppet och glatt om tex sex och mens, vilket tydligen var helt fel. Mina kompisar vågade inte ens säga ordet "mens" högt. Helt sjukt verkligen..



Aja, riktigt bra inlägg! Kram

2011-01-18 @ 17:31:16 | http://jasminebrown.se
ida-mathilda

Jasmine Cookie Brown: Tusen tack tjejen!! Kul att höra att du håller med, och ännu roligare att du delar med dig!! =) Håller helt med dig om att det är helt sjukt att människor fortfarande reagerar så starkt när sådana här ämnen kommer på tal. Sex i alla dess former är helt naturligt, och att 2011 fortfarande hyssja om det är löjligt!



stor kram från ballongparaden

2011-01-18 @ 17:34:39 | http://ballongparaden.blogg.se/
Titti

Riktigt bra inlägg! Jag har tyvärr aldrig provat för att min sambo inte vill, men man får väl tjata vidare o se ifall det är något för oss :)

2011-01-18 @ 17:35:36 | http://tittiblixt.devote.se
ida-mathilda

TITTI: Tack så jätte mycket!! =) Håller helt med om att man måste testa för att se om man gillar det eller inte, men att tjata hjälper nog inte, tyvärr. Båda två ska ju vara med på det fullt ut, annars tror jag det blir platt fall om en av partnerna inte är så pigg på det. Att du säger att din sambo inte vill, gör ju däremot att man får bevis på att alla killar inte är helt galna i analsex, haha =) Tack för att du delade med dig =)



stor kram från ballongparaden

2011-01-18 @ 17:38:45 | http://ballongparaden.blogg.se/
Hannah

Jag personligen tycker inte att analsex är speciellt skönt, men jag har tjejkompisar som tycker det och jag ser absolut inget fel på det. Vissa tycker om strypsex, vissa "vaniljsex" och vissa tycker om något helt annat, det är ju olika. Nu har jag bara testat analsex med en kille, de andra killarna jag har varit med har inte varit intresserade av det helt enkelt, men om någon vill testa nångång och jag är med på det så kan jag visst ge det en chans till.

Förstår inte alls varför det ska vara så jävla tabu med prat om analsex och sex i övrigt. Det är ju en del av livet, liksom.

2011-01-18 @ 17:52:55 | http://www.eldawand.org/x
Emlaan

Haha jag håller med dig helt och hållet ! :)

Vem är hon att säga vad andra människor gillar eller inte ? Gillar din sköna stil och älskar din bloggdesign ! :D



2011-01-18 @ 21:33:43 | http://simplymylife.devote.se
Jellica ♥

Kan inte göra annat än att hålla med dig gumman. Man kan inte dra alla över en kam. Jag vet att det finns tjejer som tycker det är skönt med analsex faktiskt. Jag personligen har ingen bra erfarenhet av det. Asså inte att det sprutat bajs eller liknande, men jag har försökt i mitt tidigare förhållande och det var helt enkelt inget för mig...



MEN.... SMAKEN ÄR SOM BAKEN!!! :) haha.



Jag respekterar de som gillar den typen av sex. Jag tycker det var dåligt av henne att måla upp analsex på det sättet (försöker hon skrämma tjejer?) .. Bättre att ge ut bra tips för att undkomma sjukdomar och liknande och hur du bäst går till väga för att inte "spricka" eller vad som kan hända.



Sjukt bra skrivet gumman... TUMMEN UPP!!!



ÄLSKAR DIG

2011-01-19 @ 05:29:57 | http://jellica.blogg.se/
ida-mathilda

Hannah: Jag håller med dig, som jag skrev, det är 2011 och folk hyssjar fortfarande när man börjar prata om sex? Framförallt då alternativt sex och inte bara det "vanliga, vaginala, in, ut, sprut". Helt sanslöst att det fortfarande är så tabu! Precis som vi båda säger, alla gillar olika. Huvudsaken är ju att man har det kul och att det är skönt såklart. Då har väl ingen rätt att döma? Sedan tror jag personligen att analsex definitivt inte är för alla, men det är det väl ingen sex-typ som är. Tack för att du delade med dig =)



stor kram till dig från ballongparaden!

2011-01-19 @ 08:58:54 | http://ballongparaden.blogg.se/
ida-mathilda

Emlaan: Kul att höra att så många håller med! Precis som vi båda säger, vem är hon eller någon annan också för den delen, att bestämma vad andra tycker är skönt? Det vet man ju bara själv, och efter man testat. Fördomar är bara pinsamt! Jag förstår ju självklart att hon bara vill stötta tonårstjejer till att våga säga nej till saker dom inte vill, men det gäller väl inte bara analsex i så fall. Så mycket skit som många unga tjejer blir utsatta för liksom. Men jag håller med henne om att man ska våga stå upp för sig själv och säga NEJ, när man inte vill. Allt ska ske på bådas villkor! Så är det bara =)



Och tusen tack för komplimangen, vad gullig du är!! =)



stor kram från ballongparaden

2011-01-19 @ 09:03:21 | http://ballongparaden.blogg.se/
ida-mathilda

JELLICA: Nej, visst kan man inte göra det. All form av sex är ju personlig, alla tycker om olika. En del gillar snopp i stjärten, andra tycker om sexleksaker, någon gillar att bli kissad i ansiktet liksom (haha) Fördomar kring sex är bara pinsamt. Vem har rätt att döma liksom? Självklart förstår jag att den här tjejen enbart vill hjälpa tonårsflickor att våga säga nej, att våga stå på sig. Och det håller jag med om! Man ska våga säga NEJ, om det är något man inte vill. Men det gör man inte genom att svartmåla analsex eller andra typer av sex. Det gör ju bara att man samtidigt dömer de människor som faktiskt tycker om den typen av sex! Precis som du säger, det är bättre att bara informera, ge tips osv.



Tusen tack hjärtat, och tack för att du delade med dig!! =)



Älskar dig gumman!

2011-01-19 @ 09:08:10 | http://ballongparaden.blogg.se/
Sandra

Otroligt bra skrivet, dom som aldrig har provat behöver heller aldrig yttra sig om att det är nå fel på dom som tycker om analsex, alla är olika ellerhur?

2011-01-19 @ 09:31:05 | http://sandralindandersson.devote.se
ida-mathilda

Sandra: Tack så jätte mycket! Skönt att höra att så många håller med. Och visst är det så? Jag förstår absolut att hon bara försöker stötta tonårsflickor i att våga säga nej, och jag står verkligen på hennes sida. Men hon får inte glömma att alla är olika, och alla tycker om olika saker. De som då gillar analsex blir dömda, pga alla fördomar och det tycker jag är helt fel. Varför inte bara informera om riskerna och ge goda råd till bättre analsex istället för att klanka ner på det och säga att det är så dåligt, äckligt, hemskt osv? Skitkasst enligt mig.



Stor kram från ballongparaden!

2011-01-19 @ 10:04:51 | http://ballongparaden.blogg.se/
Keily

Hmm nog hyschar många om det. Körde en öl lek på en fest förra helgen, då en säger "jag har aldrig tagit den i röven!" hade det bara varit mina närmaste vänner där hade jag lätt kunnat ta den där klunken som innebär att jag gjort de. Men när de sitter 3 tjejer där som jag vet sedan tidigare har lätt att snacka vidare men låtsas vara perfekta till de yttre så känner jag inte att de direkt klickar att blotta ut mig så. De skulle självklart varit likadant om de handlat om vanligt sex eller oralt. Mitt privat liv som jag bestämmer om vet jag vill berätta saker & ting för. Men jag satt där precis som dom andra & rörde inte mitt glas, hehe.



Men, ja jag har testat på det en tid längre tillbaka. Jag var ju tvungen att testa innan jag kunde säga om jag gillade de eller inte. Jag gillade de dock inte, kändes som en bajskorv som åkte in & ut ur röven haha. Men jag accepterar fullt ut andra som gillar de. Sex som sex :)



Kramkram!!

2011-01-19 @ 10:43:16 | http://keilys.org
Novembersara © det LILLA extra.

Hej! Jag vet att sådana här kommentarer inte brukar gillas, men just nu har jag chans att bli årets favoritbloggare på bloggfesten jag är bjuden på. Om jag vinner kommer jag att lotta ut en goodiebag till någon utav alla som röstat på mig. Det tar bara ett par sekunder, det enda du behöver göra är att skriva "Jag röstar på Novembersara" i en kommentar här

http://madeinjapan.nu/2011/january/nominerade-til.html#comment



Du skulle göra mig jätteglad om du ville hjälpa till!

2011-01-19 @ 14:51:21 | http://novembersara.blogg.se/
Fiasnurr

Måste ju hålla med om att alla får väl själv avgöra vad som är skönt för en. vissa gillar ju analsex och andra inte. Det är inte bara killar som gillar det liksom. Jag kan ju själv stå för att jag dock inte gillar det, har testat och det är inget för mig.

2011-01-19 @ 19:48:46 | http://queer.devote.se
ida-mathilda

KEILY: Vad kul att du delade med dig om dina erfarenheter och om hur du reagerade på festen =) sådant är skit intressant och jag förstår absolut att du valde att ta det beslutet du gjorde! =)



Kramar!

2011-01-19 @ 21:32:29 | http://ballongparaden.blogg.se/
ida-mathilda

Fiasnurr: Ja, men visst är det så. Någon annan kan ju inte avgöra vad andra ska tycka om och inte tycka om. Sådant vet man bara själv, och det efter att man testat. Så även om jag förstår hennes resonemang och håller med henne, så tycker jag att hon uttrycker sig väldigt fel.



Tack för att du delade med dig av dina åsikter =)



KRAMAR FRÅN BALLONGPARADEN!

2011-01-19 @ 21:34:42 | http://ballongparaden.blogg.se/
Amalia

Jättebra inlägg! Helt rätt! :)

2011-01-20 @ 15:46:01 | http://ihearyou.devote.se
Anonym

Bra skrivet:)!

2011-01-20 @ 20:48:04
Linda aka Tokmorsan

Att vägra bara för att känns ju fel. Hon har grymt fel att kvinnor inte njuter av analsex. Finns många som älskar det. Dock skall det aldrig vara ett tvång.



Så visst våga vägra om du verkligen inte vill men inte på dom grunder som hon tar upp!!

2011-01-24 @ 12:08:47 | http://tokmorsangbg.devote.se/
Marty

Snabb grej bara, kvinnor njuter absolut inte mer av analsex än män då männens prostata koms åt bäst via analen.



Annars har du helt rätt i allt du säger.

2011-01-24 @ 21:10:19 | http://TralalaLillaMolntuss.devote.se
ida-mathilda

Linda aka Tokmorsan: Ja, men precis. Man kan ju inte veta om man tycker om det eller inte försen man har testat liksom? Sedan är det självklart upp till var och en om man vill göra det eller inte. Men att analsex inte kan vara skönt om det utförs på rätt sätt, är helt fel. Sedan är det självklart helt individuellt hurvida man tycker om det eller inte.



Men att vägra, bara för sakens skull anser jag är fel. Så jag håller absolut med dig!

2011-01-25 @ 15:39:46 | http://ballongparaden.blogg.se/
ida-mathilda

Amalia: Tack så jätte mycket! Kul att höra att du håller med =)



KRAMAR FRÅN BALLONGPARADEN.BLOGG.SE

2011-01-25 @ 15:41:26 | http://ballongparaden.blogg.se/

LÄMNA EN ÅSIKT TILL BALLONGPARADENS INLÄGG HÄR:

DITT NAMN ELLER ÄR DU FEG?:
Kom ihåg mig?

E-POST: (publiceras ej)


URL/DIN BLOGG:

Kommentar:

Trackback

Test